Veče Mokranjca

Utorak, 8. april 2014. 20h
Veče Mokranjca
Koncert povodom obeležavanja 100 godina od smrti slavnog srpskog kompozitor Stevana Stojanovića Mokranjca.
Ovim koncertom Fakultet umetnosti u Nišu započinje niz manifestacija povodom obeležavanja ovog jubileja.
Mešoviti hor FU u Nišu
Solisti FU
Trio Anima
Dirigent: Ivana Mirović
Program
Tebe Boga Hvalim
Dostojno jest
iz Liturije Sv.Jovana Zlatoustog(1894-1895)
Tebe pojem
iz Liturije Sv.Jovana Zlatoustog(1894-1895)
Bolno čedo
solo:Brana Bajović
IV rukovet
Iz moje domovine, Mirjana(1890)
bas solo:Marko Milisavljević
klavirska saradnja: Stefan Sretić
kastanjete:Banković Nikola
Srpske narodne pesme (1884-1885)
solo: Milica Krasić
klavirska saradnja: Anđela Stanković
V rukovet
Iz moje domovine(1892-1893)
solo:Brana Bajović
Vladica Bogdanović
Lem Edim (1894)
bas solo:Marko Milisavljević
klavirska saradnja :Ingrid Janković
IX rukovet
Iz Crne gore (1896)
Dunavka br.1 – kolo
Marta Nikodijević, klavir
Dunavka br.2 – kolo
Natalija Rasić, klavir
Primorski napjevi(1893)
solo:
Milica Jovanović
Maja Mitrović
Vladica Bogdanović
Aleksandar Miljković
Značajni jubileji u svetu umetnosti pružaju priliku za reinterpretiranja, aktuelizovanja i podsećanja na određene segmente prošlosti. Kada je reč o Stevanu Stojanoviću Mokranjcu (1856-1914) i obeležavanju 100-godišnjice njegove smrti, taj čin može se samo delimično označiti kao podsećanje, jer stvaralaštvo i ličnost ovog kompozitora, klasika srpske muzike, u brojnim aspektima i pojavnim oblicima veoma su prisutni, vitalni i aktuelni u savremenom muzičkom okruženju. Povezanost Mokranjčevog života i muzike sa našim vremenom je višestruka. Prvenstveno zahvaljujući njegovim delima koja i danas, više od sto godina od njihovog nastanka, imaju status ključnih opusa u nacionalnoj istoriji muzike, odnosno temelja na kojem će u velikoj meri počivati kasniji razvoj srspke umetničke muzike. Zahvaljujući originalanom i kompleksnom pristupu muzičkoj tradiciji, Mokranjac je uspeo da prevaziđe isključivo komunikacijsku funkciju horskih žanrova njegovih prethodnika i svoja dela, prvenstveno Rukoveti, Liturgiju i Opelo uzdigne na nivo visokih kreativnih ostvarenja.
Stevan Mokranjac je i brojnim drugim aspektima svog rada zadužio našu muziku: kao dirigent Beogradskog pevačkog društva koje je zahvaljujući njemu postalo elitna nacionalna institucija, osnivanjem prve muzičko-obrazovne ustanove u Srbiji – Srpske muzičke škole (1889), prvog Gudačkog kvarteta, pedagoškom delatnošću u Prvoj beogradskoj gimnaziji i Beogradskoj bogosloviji, melografskim i etnomuzikološkim radom u oblastima narodne i duhovne muzike.
Mokranjčevo prisutvo u muzičkom životu Niša takođe je dugotrajno i kontinuirano. Ako govorimo o fizičkom prisustvu, treba pomenuti gostovanja i nastupe Mokranjca sa Crkvenim pevačkom društvom „Kornelije“ 1892. godine, Beogradskim pevačkim društvom 1894. i horom Beogradske bogoslovije 1911. godine. Stevan Mokranjac bio je počasni član Niške crkveno-pevačke družine „Branko“ koja je, slično ostalim niškim horovima glavne linije svoje repertoarske orijentacije zasnovala upravo na njegovom svetovnom i duhovnom horskom stvaralaštvu. Jugoslovenske/Internacionalne horske svečanosti i drugi festivali horske muzike u Nišu i zemlji, od svog osnivanja do danas protiču upravo u znaku kreativne snage ovog kompozitora.
Program večerašnjeg koncerta koncipiran je kao izbor reprezentativnih dela horske duhovne (Tebe Boga hvalim, Tebe pojem, Dostojno jest) i svetovne muzike (Četvrta, Peta i Deseta rukovet, Primorski napjevi, Srpske narodne pesme, Bolno čedo), vokalne lirike (Lem Edim) i klavirske muzike (Dunavke).
dr Sonja Cvetković