Veče Mokranjca

3

Utorak, 8. april 2014. 20h

 

Veče Mokranjca

Koncert povodom obeležavanja 100 godina od smrti slavnog srpskog kompozitor Stevana Stojanovića Mokranjca.

 

Ovim koncertom Fakultet umetnosti u Nišu započinje niz manifestacija povodom obeležavanja ovog jubileja.

 

 

Mešoviti hor FU u Nišu

Solisti FU

Trio Anima

Dirigent: Ivana Mirović

 

 

Program 

 

Tebe Boga Hvalim

 

Dostojno jest

iz Liturije Sv.Jovana Zlatoustog(1894-1895)

 

Tebe pojem

iz Liturije Sv.Jovana Zlatoustog(1894-1895)

 

Bolno čedo

solo:Brana Bajović

 

IV rukovet

Iz moje domovine, Mirjana(1890)

bas solo:Marko Milisavljević

klavirska saradnja: Stefan Sretić

kastanjete:Banković Nikola

 

Srpske narodne pesme (1884-1885)

solo: Milica Krasić

klavirska saradnja: Anđela Stanković

 

V rukovet

Iz moje domovine(1892-1893)

solo:Brana Bajović

Vladica Bogdanović

 

Lem Edim (1894)

bas solo:Marko Milisavljević

klavirska saradnja :Ingrid Janković

 

IX rukovet

Iz Crne gore (1896)

 

Dunavka br.1 – kolo

Marta Nikodijević, klavir

 

Dunavka br.2 – kolo

Natalija Rasić, klavir

 

Primorski napjevi(1893)

solo:

Milica Jovanović

Maja Mitrović

Vladica Bogdanović

Aleksandar Miljković

 

 

Značajni jubileji u svetu umetnosti pružaju priliku za reinterpretiranja, aktuelizovanja i podsećanja na određene segmente prošlosti. Kada je reč o Stevanu Stojanoviću Mokranjcu (1856-1914) i obeležavanju 100-godišnjice njegove smrti, taj čin može se samo delimično označiti kao podsećanje, jer stvaralaštvo i ličnost ovog kompozitora, klasika srpske muzike, u brojnim aspektima i pojavnim oblicima veoma su prisutni, vitalni i aktuelni u savremenom muzičkom okruženju. Povezanost Mokranjčevog života i muzike sa našim vremenom je višestruka. Prvenstveno zahvaljujući njegovim delima koja i danas, više od sto godina od njihovog nastanka, imaju status ključnih opusa u nacionalnoj istoriji muzike, odnosno temelja na kojem će u velikoj meri počivati kasniji razvoj srspke umetničke muzike. Zahvaljujući originalanom i kompleksnom pristupu muzičkoj tradiciji, Mokranjac je uspeo da prevaziđe isključivo komunikacijsku funkciju horskih žanrova njegovih prethodnika i svoja dela, prvenstveno Rukoveti, Liturgiju i Opelo uzdigne na nivo visokih kreativnih ostvarenja.

Stevan Mokranjac je i brojnim drugim aspektima svog rada zadužio našu muziku: kao dirigent Beogradskog pevačkog društva koje je zahvaljujući njemu postalo elitna nacionalna institucija, osnivanjem prve muzičko-obrazovne ustanove u Srbiji – Srpske muzičke škole (1889), prvog Gudačkog kvarteta, pedagoškom delatnošću u Prvoj beogradskoj gimnaziji i Beogradskoj bogosloviji, melografskim i etnomuzikološkim radom u oblastima narodne i duhovne muzike.

Mokranjčevo prisutvo u muzičkom životu Niša takođe je dugotrajno i kontinuirano. Ako govorimo o fizičkom prisustvu, treba pomenuti gostovanja i nastupe Mokranjca sa Crkvenim pevačkom društvom „Kornelije“ 1892. godine, Beogradskim pevačkim društvom 1894. i horom Beogradske bogoslovije 1911. godine. Stevan Mokranjac bio je počasni član Niške crkveno-pevačke družine „Branko“ koja je, slično ostalim niškim horovima glavne linije svoje repertoarske orijentacije zasnovala upravo na njegovom svetovnom i duhovnom horskom stvaralaštvu. Jugoslovenske/Internacionalne horske svečanosti i drugi festivali horske muzike u Nišu i zemlji, od svog osnivanja do danas protiču upravo u znaku kreativne snage ovog kompozitora.

Program večerašnjeg koncerta koncipiran je kao izbor reprezentativnih dela horske duhovne (Tebe Boga hvalim, Tebe pojem, Dostojno jest) i svetovne muzike (Četvrta, Peta i Deseta rukovet, Primorski napjevi, Srpske narodne pesme, Bolno čedo), vokalne lirike (Lem Edim) i klavirske muzike (Dunavke).

dr Sonja Cvetković